Alles over elektrisch rijden

Het aantal mensen dat overstapt op elektrisch rijden (EV) neemt steeds meer toe. Gelukkig groeit het aanbod van 100% elektrische modellen van onze merken ook snel. Bij a-point begrijpen we dat elektrisch rijden een nieuwe en soms verwarrende wereld kan zijn. Daarom willen we u graag helpen op weg naar de juiste informatie over het gebruik, de kosten en het aanbod van elektrisch rijden bij a-point.

Het opladen van een elektrische auto

Elektrische auto's worden steeds populairder en het opladen ervan is een belangrijk onderwerp geworden voor de eigenaren van deze voertuigen. Als u een elektrische auto bezit of overweegt om er een aan te schaffen, is het belangrijk om te weten hoe u uw auto moet opladen en wat u moet weten over de verschillende soorten laadstations. In dit item vertellen we u alles dat u moet weten over het opladen van uw elektrische auto.

a-point elektrisch rijden - Opladen

Hoe werkt het opladen van een elektrische auto?

Elektrische auto's worden opgeladen via een laadpaal of stopcontact. De meeste elektrische auto's hebben een eigen oplaadkabel waarmee u de auto kunt aansluiten op een laadpaal of stopcontact. Het opladen van een elektrische auto werkt net als het opladen van uw smartphone. U sluit de oplaadkabel aan op de auto en op de laadpaal of stopcontact. De auto zal daarna beginnen met het opladen van de accu. Het opladen kan enkele uren tot een hele nacht duren. Dit is afhankelijk van het type auto en de capaciteit van de laadpaal of stopcontact.



Op welke manieren kan ik mijn elektrische auto opladen?

Gewoon laden

Gewone laadpalen staan privé bij mensen thuis, bij kantoren of openbaar langs de weg in woonwijken en bedrijfsterreinen. Voor een eigen laadpaal heeft u geen abonnement (laadpas) nodig, voor een openbare laadpaal meestal wel. Met een laadpas identificeert u uzelf bij de laadpaal. Zo weet de leverancier wie de elektriciteit heeft afgenomen en naar wie de rekening kan worden gestuurd. Bij sommige aanbieders kunt u uw smartphone gebruiken in plaats van een fysieke pas, vergelijkbaar met contactloos betalen met uw mobiele telefoon. Het volladen van een accu bij een gewoon laadpunt duurt 6 tot 10 uur, afhankelijk van het soort paal en de auto.

Snelladen

Als de accu onderweg dreigt leeg te raken, bieden (hyper)snellaadpunten van bijvoorbeeld Fastned, Allego en Ionity uitkomst. Deze staan langs drukke wegen en bij grote tankstations. Ook voor snellaadpalen heeft u een laadpas nodig. Deze snellaadpunten laden accu’s in 20 tot 40 minuten tot tachtig procent op. De tarieven zijn wel hoger dan bij gewone laadpalen. Snelladen is daarom vooral interessant als laden aan een gewone laadpaal niet toereikend is. Wie zijn auto thuis of op kantoor oplaadt, zal een snellaadpaal niet vaak nodig hebben.

Uitgesteld laden

Met uitgesteld laden kunt u vooraf bepalen wanneer u uw elektrische auto wilt opladen of wanneer u wilt dat de auto volledig is opgeladen. Dit kunt u instellen via de auto zelf, de laadpaal of een externe serviceprovider. Door gebruik te maken van uitgesteld laden kunt u bijvoorbeeld profiteren van lagere tarieven tijdens daluren of kunt u ervoor zorgen dat uw auto volledig is opgeladen op het moment dat u weer weg moet. Dit kan handig zijn als u de auto gebruikt voor werk of als u op vakantie gaat en op tijd wilt vertrekken. Uitgesteld laden is een handige functie die ervoor zorgt dat u uw auto op de meest efficiënte en handige manier kunt opladen.

Laadpas elektrische auto

Om uw elektrische auto op te laden aan een openbare laadpaal, heeft u over het algemeen een laadpas nodig. Hiermee identificeert u zichzelf en weet de Er zijn veel aanbieders van laadpassen. Een deel ervan biedt toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland. Wie bij a-point een elektrische auto bestelt, ontvangt een pas en sleutelhanger van a-point laden. Deze is geschikt om thuis te laden, in heel Nederland en bij één van de 100.000 laadpunten in Europa. Het laadtarief is flexibel en afhankelijk van de locatie waar de auto wordt opgeladen.


Thuisladen is de voordeligste manier om uw elektrische auto op te laden, omdat u dan profiteert van het lagere thuistarief in vergelijking met openbare laadpunten. Na een locatiecheck biedt een installateur u een aanbieding op maat voor het installeren van een eigen laadpaal die past bij uw wensen en waarmee u altijd profiteert van een voordelige all-in prijs.

a-point elektrisch rijden - laadpas

Tips opladen elektrische auto

Er zijn ook enkele belangrijke tips die u moet weten wanneer u een elektrische auto oplaadt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u de juiste laadkabel gebruikt en dat deze correct is aangesloten op zowel de auto als het laadstation. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoeveel stroom uw auto nodig heeft en hoe lang het duurt voordat deze volledig is opgeladen. Houd er ook rekening mee dat sommige laadstations kunnen worden bezet door andere elektrische auto's, dus het is belangrijk om een alternatief laadstation in de buurt te hebben.

Kortom, het opladen van een elektrische auto kan verschillende uitdagingen met zich meebrengen, maar met de juiste kennis en voorbereiding kan het een naadloze en efficiënte ervaring zijn. Of u nu thuis oplaadt, onderweg bent of gebruik maakt van een snellader, zorg ervoor dat u de juiste informatie heeft en op tijd een laadstation opzoekt.

Lees meer over het opladen van een elektrische auto

Laadpalen elektrische auto

Als trotse eigenaar van een elektrische auto is het opladen van uw voertuig een belangrijk onderdeel van uw dagelijkse routine. Gelukkig heeft Nederland de grootste laaddichtheid van Europa, waardoor een laadpaal nooit ver weg is. Maar waar bevinden zich deze 120.000 openbare laadpalen en snelladers in ons land?

a-point elektrisch rijden - laadpalen

Laadpalen in Nederland

Het laadnetwerk in Nederland groeit razendsnel. In 2018 waren er ongeveer 37.000 openbare oplaadpunten, in 2021 is dit aantal gestegen naar ruim 120.000. Bij meer dan 4.200 laadstations kun je bovendien snelladen.


Laadpalen in Europa

Niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa wordt er veel geïnvesteerd in de laadinfrastructuur voor elektrische auto's. Het totale aantal laadpalen in Europa bedraagt momenteel meer dan 480.000, waarvan meer dan 57.000 snelladers zijn. Vooral in Noordwest-Europa is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de laadinfrastructuur.

Opgeladen onderweg

Wanneer u van plan bent om met uw elektrische auto op vakantie te gaan, is het belangrijk om u goed voor te bereiden op de laadmogelijkheden in de landen die u doorkruist en in het vakantieland zelf. U kunt bijvoorbeeld de website van de ANWB raadplegen voor een actueel overzicht van de laadpalen in Nederland en de rest van Europa. Zo kunt u uw reis optimaal voorbereiden.

Als u thuis geen oplaadpunt hebt, zijn er verschillende opties om elders op te laden. Zo kunt u bijvoorbeeld opladen bij een openbare laadpaal of een laadstation bij een winkelcentrum, hotel of restaurant. Sommige gemeenten bieden ook gratis laadpalen aan. Bovendien kunt u vaak gebruikmaken van de laadpas van uw energieleverancier of een andere aanbieder om te betalen voor het opladen. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om uw elektrische auto op te laden, waar u ook bent!

Lees meer over laadpalen

De Actieradius van een elektrische auto

De actieradius van een elektrische auto (ook wel: range of bereik) is de afstand die u kunt rijden op één acculading. Het is simpel gezegd het product van twee factoren: de capaciteit van het accupakket en het verbruik van de auto. U kunt de capaciteit van het accupakket vergelijken met de inhoud van de brandstoftank van een benzine/diesel auto.

a-point elektrisch rijden - actieradius elektrische auto

Wat is de actieradius van een elektrische auto?

De actieradius van een elektrische auto, is de maximale afstand die uw auto op één acculading kan rijden, zonder tussentijds bij te laden. De actieradius is te vergelijken met het met het aantal kilometers dat een brandstofauto op één tank rijdt. Het vermogen van het accupakket en het verbruik van de elektrische auto bepalen hoe ver u kunt rijden. Net als bij een brandstofauto verbruikt een grote auto met veel gewicht en veel pk’s, meer dan een kleine auto met minder gewicht. Maar waar het bij brandstofauto’s om het aantal verbruikte liters gaat, hebben we het bij elektrische auto’s over het aantal kilowattuur (kWh).

Verbruik van een elektrische auto

Een grote en zware elektrische auto verbruikt meer elektriciteit dan een compact model. Het verbruik wordt uitgedrukt in het aantal kilowattuur (kWh) per honderd kilometer. Ook rijstijl heeft invloed op verbruik. Rijdt u defensief, gebruikt u regeneratief remmen (waarbij energie wordt teruggewonnen) en denkt u aan uw snelheid? Dan zal u een beter verbruik scoren dan wanneer u het stroompedaal diep intrapt. Ook verwarming en airconditioning kosten energie en zijn van invloed op het verbruik.

Capaciteit van het accupakket

De capaciteit van een accupakket is de hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden (in kWh). Een groot accupakket kan in de regel meer energie opslaan dan een kleiner accupakket. Het formaat van de auto is vaak de belangrijkste beperkende factor voor de grootte van het accupakket. In een kleine auto is simpelweg geen ruimte voor een groot accupakket. Door nieuwe techniek gaat de energiedichtheid (verhouding tussen capaciteit en formaat accu) nog wel altijd omhoog.


Berekening actieradius

Fabrikanten zijn verplicht om een fabrieksopgave van het verbruik van hun auto's te geven. Op basis van die cijfers wordt ook de actieradius van elektrische auto's berekend. Alle auto's worden aan een vaste, gestandaardiseerde laboratoriumtest onderworpen: de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Lees meer over de actieradius van een elektrische auto

Een elektrische auto privé leasen


Elektrisch rijden wordt voor Nederlandse consumenten steeds interessanter. Niet alleen is het aanbod de afgelopen jaren flink gegroeid, maar ook hebben we in Nederland een breed netwerk aan laadpunten. Daarnaast wordt elektrisch rijden door de overheid ook steeds aantrekkelijker gemaakt. Is het dan tijd om over te stappen op een elektrische lease auto?
Om kort antwoord te geven op de vraag: ja u kunt een elektrische auto privé leasen. Bij a-point kunt u verschillende elektrische auto’s privé leasen. En dat is interessanter dan u denkt.

a-point elektrisch rijden - EV Privé Lease

Waarom een elektrische auto privé leasen?

Veel mensen twijfelen nog over de aanschaf van een elektrische auto. Met name omdat de elektrische auto nog als ‘duurder’ wordt gezien in de aanschaf dan een auto met een benzine of dieselmotor. Daar komt nog bij dat de restwaarde van een elektrische auto nog onzeker is. Deze factoren spelen geen rol bij het privé leasen van elektrische auto. Als consument hoeft u zich geen zorgen te maken over zaken zoals aanschaf en restwaarde. Deze komen voor de rekening van de leasemaatschappij. Met een privé lease elektrische auto van a-point rijdt u elektrisch voor een vast maandelijks leasetarief. U hoeft er alleen voor te zorgen dat de auto wordt opgeladen en wij regelen de rest, waaronder de verzekering, motorrijtuigenbelasting, reparatie en onderhoud. Eenvoudiger kan bijna niet!

Wat kost een elektrische auto privé leasen?

Elektrische auto’s zijn in aanschaf vaak duurder dan brandstofauto’s, maar hebben lagere gebruikskosten. Aangezien we het hier over privé lease hebben, vallen de kosten van aanschaf, onderhoud en belastingen af. Waar we wel naar kunnen kijken is het maandelijkse leasetarief en de kosten voor het opladen.

Is een elektrische auto privé leasen voordelig?

Bij het privé leasen van een auto zijn de grootste kosten, naast het maandelijkse leasebedrag, de brandstofkosten. Bij een elektrische auto verdwijnen deze kostengrotendeels aangezien je geen benzine of diesel hoeft te tanken. Elektriciteit is per kilometer over het algemeen een stuk goedkoper dan benzine. Het is dus moeilijk om voordeliger te rijden dan een elektrische auto leasen.

Lees meer over het privé leasen van een elektrische auto

De kosten van elektrisch rijden

Elektrische auto’s zijn in aanschaf vaak duurder dan brandstofauto’s, maar hebben lagere gebruikskosten. Om een goede vergelijking te maken, moeten alle kosten worden meegeteld.

a-point elektrisch rijden - kosten

Aanschafprijs

Elektrische auto’s zijn vaak duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto. Dit komt vooral door het kostbare accupakket van een elektrische auto. Daarnaast zijn elektrische auto’s vaak krachtiger en rijker uitgerust dan goedkope instapmodellen met een verbrandingsmotor. De verwachting is dat prijzen van de elektrische auto’s verder zullen dalen als het aanbod groeit.

Energiekosten

Hoeveel je kwijt bent aan energiekosten ligt met name aan het verbruik van de elektrische auto. Bij een laadpunt betaal je per kWh (kilowattuur) en de prijzen daarvan kunnen flink uiteenlopen. De voordeligste optie is om thuis op te laden aan een eigen laadpunt, tegen het standaardstroomtarief van zo’n 23 cent per kWh. Bij een publieke laadpunt betaal je iets meer, bij snelladers langs de snelweg zijn de laadkosten het hoogst.


Onderhoud

Posten als olie verversen, nieuwe bougies, vervanging van koppeling of distributieriem kom je niet tegen op de garagerekening van een elektrische auto. Een elektrische auto telt 10% van het aantal draaiende onderdelen in de aandrijflijn vergeleken met een brandstofauto. De grootste slijtageonderdelen bij een elektrische auto zijn banden en remmen. Die laatste gaan doorgaans een stuk langer mee door het remmen op de elektromotor.

Lees meer over de kosten van elektrisch rijden

Wegenbelasting van elektrische auto’s

In Nederland worden elektrische auto's gestimuleerd door middel van een tijdelijke maatregel: ze zijn tot en met 2025 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit in tegenstelling tot auto's die rijden op brandstof. Hoewel elektrische auto's in aanschaf duurder zijn, zijn de gebruikskosten lager vanwege goedkopere elektriciteit. In deze maatregel geldt dit ook voor andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot. Na 2025 wordt de MRB korting afgebouwd.

a-point elektrisch rijden - wegenbelasting

Geen motorrijtuigenbelasting elektrische auto’s

De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto. Daartegenover staan lagere gebruikskosten. Zo is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel. Bovendien zijn elektrische auto’s tot 2025 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Tijdelijke maatregel

Motorrijtuigenbelasting (MRB, voorheen wegenbelasting) is een belasting die vrijwel elke bezitter van motorvoertuigen in ons land betaalt. De hoogte ervan hangt af van het soort brandstof, het gewicht van het voertuig en de woonplaats. Volledig elektrische auto’s en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot zijn vrijgesteld van MRB. Deze tijdelijke maatregel geldt tot en met 2024 om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren. 2025 is een overgangsjaar met een korting van 75 procent op de MRB. Vanaf 2026 geldt het volledige tarief.

Korting voor plug-in hybrides

Eigenaren met van een plug-in hybride met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer krijgen tot en met 2024 een korting van 50 procent op de MRB. In 2025 bedraagt die korting 25 procent. In 2026 geldt net als bij volledig elektrische auto’s het volledige tarief.

Subsidie voor elektrische auto’s

a-point elektrisch rijden - subsidies

Voor particulieren

Particuliere elektrische autorijders hebben verschillende fiscale voordelen, zowel op de vaste als variabele kosten.

Vrijstelling van BPM

BPM is een autobelasting die is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Voor een zuinige auto betaal je minder dan voor een onzuinige. Voor een nieuwe elektrische auto betaal je helemaal geen BPM, omdat deze geen directe CO2-uitstoot heeft.

Vrijstelling van MRB

Eigenaren van een volledig elektrische auto hoeven in elk geval tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) te betalen.

Aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's

Naast belastingvoordelen zijn er voor particulieren ook aanschafsubsidies voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Er zit helaas een limiet aan de subsidie die jaarlijks wordt verstrekt. Kijk op https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp voor de actuele status van de subsidieregeling van de overheid.


Voor ondernemers en zakelijke rijders

Ondernemers en zakelijke rijders van een elektrische auto kunnen rekenen op soms lucratieve fiscale voordelen. We rekenen graag met je mee.


Lage bijtelling

Wie een elektrische auto leaset en deze ook privé gebruikt, betaalt een lager bijtellingstarief dan bij een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken. Wel gaat de bijtelling op elektrische auto's elk jaar iets omhoog, tot deze in 2026 gelijk is aan alle andere auto’s.


Vermindering fiscale winst

De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn fiscale voordelen voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen zoals elektrische auto’s. Deze elektrische auto moet dan wel over geïntegreerde zonnepanelen beschikken om in aanmerking te komen voor de MIA. De MIA biedt de mogelijkheid een deel van het investeringsbedrag in mindering te brengen op de fiscale winst. Met de VAMIL kan je de investering tot 75% op een willekeurig moment afschrijven. Hiermee verminder je de fiscale winst en betaal je minder belasting in dat jaar.

Lees meer over subsidie voor elektrische auto’s

De voordelen van elektrisch rijden voor particulieren

Ontdek de voordelen van een elektrische auto voor particulieren! Elektrische auto's zijn de laatste jaren enorm in populariteit gestegen. Er zijn steeds meer modellen beschikbaar, waardoor de keuze voor elektrisch rijden groter wordt. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van elektrisch rijden voor particulieren? Wij leggen het uit!

a-point elektrisch rijden - Voordelen particulieren

Stil en comfortabel

Elektrische auto's zijn doorgaans stiller en comfortabeler dan conventionele auto's. Elektrische auto's hebben geen verbrandingsmotor, waardoor ze minder geluid maken. Bovendien bieden elektrische auto's vaak een soepele en stille rijervaring, omdat er geen trillingen zijn van een verbrandingsmotor. Dit zorgt niet alleen voor een comfortabelere rijervaring, maar ook voor meer rust in de auto. Hierdoor kun je bijvoorbeeld beter van muziek of een goed gesprek genieten.

Daarnaast hebben elektrische auto's vaak een hoog comfortniveau. Dit komt doordat de meeste elektrische auto's zijn (optioneel) uitgerust met moderne technologieën zoals een automatische transmissie, cruise control, climate control, stoelverwarming en een modern infotainment systeem.

Sneller accelereren

Elektrische auto's staan bekend om hun snelle acceleratie in vergelijking met traditionele auto's. Dit komt doordat elektromotoren onmiddellijk koppel leveren, wat resulteert in een snelle acceleratie. Bovendien hoeft de elektromotor niet te schakelen, waardoor een soepelere en snellere rijervaring ontstaat. Dit betekent dat elektrische auto's in staat zijn om snel op te trekken en gemakkelijk andere auto's in te halen, wat bijdraagt aan een aangename rijervaring. Bovendien hebben elektrische auto's meestal een lager zwaartepunt vanwege de plaatsing van de accu's in de bodem van de auto. Dit zorgt voor een betere wegligging en wendbaarheid van de auto.

Fiscale voordelen: subsidies en belastingvoordelen

Als particuliere elektrische autorijder profiteert u van verschillende fiscale voordelen. Niet alleen op de vaste kosten, maar ook op de variabele kosten. Zo zijn er bijvoorbeeld landelijke subsidies, maar ook gemeentelijke subsidies. Daarnaast zijn er verschillende belastingvoordelen, zoals een lager tarief voor de motorrijtuigenbelasting en geen wegenbelasting.

Vrijstelling van BPM

Bpm is een belasting op personenauto's en motorrijwielen die gebaseerd is op een basisbedrag, verhoogd met een opslag per gram CO2-uitstoot. Koopt u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert u een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt u bpm. Dit betekent dat u voor een zuinige auto minder bpm betaalt dan voor een onzuinige auto. Een elektrische auto stoot geen CO2 uit en is daarom vrijgesteld van het basisbedrag. Dit betekent dat u bij aanschaf van een elektrische auto geen bpm hoeft te betalen tot en met 2024.

Vrijstelling van MRB

Als voertuigbezitter betaalt u normaal gesproken motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd. Dit bedrag betaalt u per maand of per kwartaal vanaf het moment dat het kenteken van de auto op uw naam komt te staan. Het tarief van de motorrijtuigenbelasting hangt af van:

  • de brandstof;
  • de emissie (uitstoot CO2 en fijnstof);
  • het gewicht van het voertuig.

Als eigenaar van een volledig elektrische auto bent u t/m 2024 vrijgesteld van MRB. Dit betekent dat u geen belasting hoeft te betalen voor het bezit van een elektrische auto.
De overheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren, omdat volledig elektrisch rijden bijdraagt aan een beter klimaat en milieu.

Aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's

Naast de belastingvoordelen is er ook een subsidie beschikbaar voor particulieren die een elektrische auto willen kopen. Deze subsidie heeft wel jaarlijks een limiet. Vanaf 10 januari 2023 kunnen nieuwe aanvragen worden ingediend voor auto's waarvan het koop- of leasecontract is getekend op of na 1 januari 2023. In 2023 bedraagt de subsidie € 2.950 voor een nieuwe elektrische auto en € 2.000 voor een gebruikte elektrische auto.

Onderhoud

Een van de voordelen van een elektrische auto is dat deze minder onderhoud nodig heeft. Zo hoeft u bijvoorbeeld geen bougies te vervangen, de versnellingsbak te controleren of de motorolie te verversen, aangezien een elektrische auto deze onderdelen niet heeft. Wel hebben elektrische auto’s andere onderdelen die slijten, zoals banden en remmen. Net zoals bij een brandstofauto, hebben deze onderdelen tijdig onderhoud en vervanging nodig. Maar over het algemeen is het onderhoud van een elektrische auto eenvoudiger en minder frequent dan dat van een traditionele brandstofauto. Dit scheelt niet alleen in kosten, maar ook in tijd en gedoe.

Milieuvriendelijk rijden

Een van de grootste voordelen van elektrische auto's is dat ze erg milieuvriendelijk zijn. Elektrische auto's stoten geen schadelijke stoffen uit, waardoor ze beter zijn voor het milieu en de luchtkwaliteit dan traditionele brandstofauto's. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim de helft minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar het kan ook bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in steden.

Lees meer over de voordelen van elektrisch rijden voor particulieren

De voordelen van elektrisch rijden voor zakelijke rijders

a-point elektrisch rijden - Voordelen zakelijke rijders

Lagere kosten

Een van de grootste voordelen van elektrisch rijden voor zakelijke rijders is dat het aanzienlijk kan besparen op de brandstofkosten. Elektrische auto's gebruiken immers geen benzine of diesel en hebben dus veel lagere onderhoudskosten. Bovendien komen elektrische auto's in aanmerking voor verschillende belastingvoordelen en subsidies, waardoor de totale kosten voor het rijden van een elektrische auto lager kunnen uitvallen dan die van een traditionele auto.

Minder onderhoud en lagere (onderhouds)kosten

Elektrische auto's hebben gemiddeld minder onderhoud nodig, waardoor er minder vaak een bezoek aan de garage nodig is. Dit komt doordat elektrische auto's minder onderhoudsgevoelige onderdelen hebben, zoals een motor die regelmatig onderhouden moet worden. Bovendien slijten deze onderdelen langzamer, wat niet alleen kosten bespaart, maar ook tijd die de auto bij de garage doorbrengt.


Ruime keuzemogelijkheden

De selectie van elektrische modellen is in de afgelopen jaren aanzienlijk uitgebreid en zal de komende jaren alleen maar groter worden. Van elektrische SUV's tot sportauto's. Hierdoor is er voor iedereen die geïnteresseerd is in elektrisch rijden een passend model beschikbaar. Benieuwd naar welke elektrische modellen wij allemaal beschikbaar hebben? Bekijk onze voorraad!

Milieuvriendelijkheid

Een ander groot voordeel van elektrisch rijden is dat het een milieuvriendelijkere optie is dan rijden op fossiele brandstoffen. Elektrische auto's stoten geen CO2 of andere vervuilende stoffen uit, waardoor ze een aantrekkelijke keuze zijn voor bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Door over te stappen op elektrische auto's kunnen bedrijven hun CO2-uitstoot verminderen en een positieve bijdrage leveren aan het milieu.

Comfort en rijervaring

Elektrische auto's bieden vaak een betere rijervaring dan traditionele auto's. Ze zijn stiller, trillen minder en hebben snellere acceleratie. Bovendien hebben elektrische auto's geen versnellingsbak, waardoor ze een soepelere rijervaring bieden voor elke bestuurder. Dit alles zorgt voor meer comfort en een prettigere rit voor zowel de bestuurder als de passagiers.

Imago verbetering

Door over te stappen op elektrische auto's kunnen bedrijven hun imago verbeteren. Bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, kunnen zichzelf profileren als milieuvriendelijke organisaties door hun wagenpark te verduurzamen. Dit kan bijdragen aan een positief imago en de reputatie van het bedrijf verbeteren.

Fiscale voordelen voor ondernemers en zakelijke rijders

Elektrische auto's komen in aanmerking voor verschillende fiscale voordelen. Zo hoeven zakelijke rijders geen bijtelling te betalen als zij in een elektrische auto rijden. Dit betekent dat zij een lagere inkomstenbelasting betalen over het privégebruik van hun auto. Bovendien worden elektrische auto's niet belast met wegenbelasting en zijn er verschillende subsidies beschikbaar voor bedrijven die elektrische auto's aanschaffen.

Lage bijtelling

Wie een elektrische auto leaset en deze ook privé gebruikt, betaalt een lager bijtellingstarief dan voor een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken. Wel gaat de bijtelling op elektrische auto's elk jaar wat omhoog, tot deze in 2026 gelijk is aan die van alle andere auto’s.

Vanaf 2023 geldt er voor u een kortingstarief van 16% voor volledig emissieloze auto's. Dit kortingstarief geldt tot een cataloguswaarde van € 30.000. Als de cataloguswaarde hoger is dan € 30.000, moet u over het deel van de waarde daarboven een bijtellingstarief van 22% betalen. Het drempelbedrag is echter niet van toepassing op waterstofauto's en auto's die volledig op bepaalde zonnecellen rijden. Voor deze auto's geldt het kortingstarief, zelfs als de cataloguswaarde hoger is dan € 30.000.

Hieronder vindt u een overzicht van de bijtellingstarieven t/m 2026:

2021 2022 2023 2024 2025 2026
Volledig elektrisch 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Maximale catalogusprijs € 40.000 € 35.000 € 30.000 € 30.000 € 30.000 Geen max.

Als bedrijf loont het dan ook om te overwegen om over te stappen op elektrisch rijden en zo een duurzame toekomst tegemoet te gaan. Er zijn tegenwoordig steeds meer elektrische auto's beschikbaar die geschikt zijn voor zakelijke doeleinden en met een groeiend aantal laadpalen wordt elektrisch rijden ook steeds toegankelijker.

Lees meer over de voordelen van elektrisch rijden voor zakelijke rijders

Elektrische auto’s bij a-point

Het aanbod van elektrische auto’s bij a-point is de afgelopen jaren flink gegroeid. Onze merken investeren flink in elektrische mobiliteit. En dat is te merken het aantal nieuwe modellen in de showroom. Bekijk onze voorraad en vind het elektrische model dat bij u past!

Bekijk onze voorraad