Volkswagen trekt e-mobilitystrategie door naar autosport

  • MEB-platform nu ook als basis voor toekomstige race-activiteiten
  • Pioniersrol voor elektrische ID.R racer na 2019

Volkswagen voert zijn elektrificatiestrategie ook door in de race-activiteiten van het merk. Een nadrukkelijke focus op volledig elektrische raceauto’s betekent het afscheid van de verbrandingsmotor voor de fabrieksteams. Naast de elektrische ID.R gaat Volkswagen nu ook raceauto’s ontwikkelen op basis van het MEB-platform.

“De ID.R blijft de technologische pionier voor onze elektrische racers,” verklaart Dr. Frank Welsch, bestuurslid voor het merk Volkswagen personenauto’s en verantwoordelijk voor Technische Ontwikkeling. “Hij heeft elektrisch racen op de kaart gezet met records op de Pikes Peak Hill Climb, de Nürburgring, Goodwood en Tianmen. Nu gaat Volkswagen echter ook nieuwe raceconcepten voor de ID. Family ontwikkelen op basis van het MEB-platform (Modular Electric Drive Toolkit) waarop uiteenlopende elektrische productieauto’s gebouwd gaan worden.”

100% focus op e-mobility

Volkswagen heeft zich 100 procent toegelegd op e-mobiliteit. Met de ID.R heeft het merk het enorme potentieel van elektrische racen blootgelegd. Nu is het tijd voor de volgende stap, wat betekent dat Volkswagen gaat stoppen met fabrieksactiviteiten waarin racen met verbrandingsmotoren centraal staat. Naast de ID.R wordt MEB in de toekomst de tweede pijler onder Volkswagen’s raceprogramma.

“Elektrische autosport kan enerzijds dienen als dynamisch onderzoeksplatform voor de ontwikkeling van toekomstige productieauto’s. Anderzijds is het een prachtige mogelijkheid om consumenten nog enthousiaster te maken voor elektrische mobiliteit,” aldus Sven Smeets, Volkswagen Motorsport Director. “Daarom gaan we ons meer dan ooit toeleggen op elektrisch racen en breiden we onze activiteiten op dat gebied uit met de ontwikkeling van het MEB-platform.”

Einde van de Golf GTI TCR

In lijn met die strategie wordt ook het klantensportprogramma van Volkswagen Motorsport geëlektrificeerd. De eerste stap daartoe is de evaluatie van vijf verschillende disciplines, platforms en autotypen. Parallel daaraan wordt de productie van de Golf GTI TCR raceauto per eind 2019 beëindigd. Er komt ook geen opvolger op basis van de nieuwe generatie Golf. Support en onderdelenleveringen aan klantenteams zijn voor de lange termijn gewaarborgd.

De Polo GTI R5 blijft een belangrijk onderdeel binnen de klantensportactiviteiten van Volkswagen Motorsport en blijft voor klantenteams in productie, inclusief support, onderdelen en doorontwikkeling. De fabrieksinzet van de Polo GTI R5 krijgt geen vervolg.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten.