Volkswagen investeert volop in de toekomst

  • Zo’n € 60 miljard aan geplande investerings- en ontwikkelingskosten tussen 2020 en 2024 in hybridisering, elektrische mobiliteit en digitalisering

De Volkswagen Groep blijft volop investeren in zijn toekomst. Als onderdeel van Planningsronde 68 is het investeringsplan voor 2020 tot en met 2024 ontwikkeld. Het plan is vandaag besproken en goedgekeurd tijdens de bijeenkomst van de Raad van Toezicht. De Groep verwacht de komende vijf jaar bijna € 60 miljard te investeren in hybridisering, elektrische mobiliteit en digitalisering. Vergeleken met de voorgaande Planningsronde van de Groep betekent dat een toename van zo’n 10 procent. De Groep verwacht alleen al zo’n € 33 miljard van dit bedrag te investeren in elektrische mobiliteit.

“We blijven druk zetten op de transformatie van de Volkswagen Groep en focussen onze investeringen nadrukkelijk op de toekomst van mobiliteit. Deze investeringen maken deel uit van onze systematische en consequente implementatie van de strategie,” aldus Hans Dieter Pötsch, Voorzitter van de Raad van Toezicht van de Volkswagen Groep.

“Dankzij deze investeringen kunnen we de komende jaren nog meer bereiken. Het hybridiseren, elektrificeren en digitaliseren van ons wagenpark wordt een steeds belangrijker focuspunt. We maken optimaal gebruik van onze schaalvoordelen en gaan maximale synergiën bewerkstelligen,” verklaart Herbert Diess, Chief Executive Officer van de Volkswagen Groep.

Als onderdeel van Planningsronde 68 werd tevens het lange-termijnplan voor de komende tien jaar aangepast. Tot en met 2029 verwacht de Groep maximaal 75 volledig elektrische modellen te introduceren, aangevuld met zo’n zestig hybrideauto’s. Het verwachte aantal verkochte e-auto’s zal toenemen tot zo’n 26 miljoen, grotendeels dankzij het uitbreiden van de planningsperiode met een jaar, dus inclusief 2029. Volkswagen verwacht tevens rond 2029 bijna zes miljoen hybrideauto’s te verkopen.

Ongeveer twintig miljoen van de e-modellen die tot en met 2029 gepland staan, worden gebaseerd op het modulaire elektrische MEB-platform (Modular Electric Drive Matrix) van de Groep. Het grootste deel van de resterende zes miljoen auto’s zal op het High Performance Platform (PPE) staan. De elektrische auto’s worden niet alleen in Duitsland gebouwd, maar naar verwachting ook in fabrieken in Mladá Boleslav, Chattanooga, Foshan en Anting. In Duitsland gaat Volkswagen elektrische auto’s produceren in de productiefaciliteiten in Zwickau, Emden, Hannover, Zuffenhausen en Dresden. De plannen voor de Emden-fabriek zijn goedgekeurd, waardoor de productie van de elektrische A-SUV (ID.NEXT) in 2022 zou kunnen starten. Een gecamoufleerde versie van de ID.NEXT werd eerder dit jaar al gepresenteerd op de internationale autoshow van Frankfurt (IAA).

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten.