Škoda Superb: al 90 jaar een succesverhaal

  • Nieuwe Superb deze herfst op de markt: 90 jaar na de eerste
  • Van 1934 tot morgen: innovatie als rode draad
  • Moderne Superb succesvol: sinds 2011 ruim 1.550.000 verkochte exemplaren

Met de nieuwste generatie Superb in zicht blikt Škoda terug op een succesverhaal van bijna 90 jaar. De eerste Superb-modellen kwamen tussen 1934 en 1949 op de markt. Ruim 50 jaar later (in 2001) lanceerde Škoda de eerste moderne Superb, waarmee het merk zijn rentree maakte in de grote middenklasse. De volgende generatie uit 2008 was er voor het eerst ook als Combi. De huidige generatie, die in 2015 debuteerde, is gebaseerd op het MQB-platform. In 2019 verscheen de Superb iV met krachtige en efficiënte plug-in hybridetechnologie. Nu is het aftellen begonnen: de nieuwe Superb wordt komende herfst onthuld.

Al voor de Superb in 1934 in productie ging, had Škoda diverse topmodellen geproduceerd. Maar de Superb was anders en innovatiever. Zo maakte hij gebruik van het destijds nieuwe 12V-systeem. Ook zijn onderstel was vooruitstrevend. In plaats van een traditioneel ladderchassis beschikte hij over een ruggengraatchassis met een centrale sectie die in het front overging in twee aparte balken. Daarmee werd het mogelijk om de aandrijfas onder te brengen in de chassistunnel én om een onafhankelijke wielophanging te gebruiken, die het comfort naar een hoog niveau tilde. Ook was de Superb de eerste Škoda met een enkelvoudig hydraulisch remsysteem voor optimale remwerking van elk wiel.

In tegenstelling tot voorgangers als de luxe Hispano Suiza was de Superb volledig door Škoda zelf ontwikkeld. Het koetswerk bestond uit een houten body met plaatstalen panelen. Door deze opzet kon Škoda een breed scala aan versies produceren. In de productieperiode van zo’n 13 jaar verschenen er vijf uitvoeringen voor personenvervoer en drie voor militair gebruik. 

Op motorisch gebied was er keuze uit motoren met zijkleppen of een bovenliggende nokkenas (vanaf 1938). De cilinderinhouden varieerden van 2.492 tot 3.991 cm3. Met uitzondering van de krachtige Superb 4000 met V8, waren de motoren allemaal zescilinders. Eén van de weinige overgebleven Superb 4000-modellen is te zien in het Škoda Museum in Mladá Boleslav. Tussen 1934 en 1949 produceerde Škoda circa 900 personenwagenuitvoeringen en zo’n 1.600 militaire versies. 

Terugkeer van het topmodel (2001-2008)

In 2001 vierde Škoda dat het 10 jaar deel uitmaakte van het Volkswagen-concern. In hetzelfde jaar debuteerde de Fabia en introduceerde Škoda het Simply Clever-concept van praktische innovaties. Het hoogtepunt was echter dat de Superb na 50 jaar weer een plaats in het gamma kreeg. Het nieuwe topmodel versterkte het merkimago nog eens extra. De eerste moderne Superb viel op door zijn enorme ruimteaanbod en een motorenrange die keuze bood uit benzine- en dieseluitvoeringen: van een viercilinder 1.8 turbo tot een 142 kW/193 pk sterke 2.8 V6. De Superb was de eerste Škoda die leverbaar was met bi-xenon koplampen, de Tiptronic automatische transmissie, Coming Home-verlichting en Brake Assist. Ook de multilink vooras en in lengterichting geplaatste motoren waren nieuw voor Škoda. In 2006 kreeg de Superb een facelift. Daarbij deden de kenmerkende achterlichten met C-vorm hun intrede.

Tweede generatie: unieke achterklep en voor het eerst ook als Combi

De tweede generatie van de moderne Superb-modellen werd geïntroduceerd in 2008. De sedan had een opvallende achterklep, die op twee manieren kon worden geopend - als bij een sedan met alleen de klep of als hatchback met ook de achterruit erbij. Ook was de Superb nu voor het eerst verkrijgbaar als nóg ruimere Combi. Het topmodel was voorzien van een zeer krachtige 3.6 V6 en vierwielaandrijving. In 2013 onthulde Škoda de gefacelifte versie van deze generatie.

Derde generatie ook als plug-in hybride

In 2015 vierde de derde generatie Superb zijn wereldpremière in Praag. De praktische Combi volgde enkele maanden later. Omdat dit nieuwe topmodel is gebaseerd op het MQB-platform, konden de nieuwste technologieën worden toegepast, zoals het DCC Adaptive Chassis, drie-zone climate control en assistentiesystemen als Traffic jam Assist, Emergency Assist, AAC (Adaptive Cruise control) en Travel Assist. Ook was er alle ruimte voor nieuwe Simply Clever-functies zoals het virtual pedal om de achterklep te openen, een 230V-aansluiting achterin en paraplu’s in beide voorportieren. Bij de facelift in 2019 kwamen daar noviteiten als Matrix-LED verlichting, de Predictive Adaptive Cruise Control en KESSY Keyless Acces voor alle deuren bij, maar het belangrijkste was wel de komst van de Superb iV met efficiënte plug-in hybridetechnologie.

Škoda heeft sinds 2011 meer dan 1.550.000 Superb-modellen geproduceerd, waarvan ruim 780.000 van de derde generatie. En de teller tikt door: de vierde generatie, die deze herfst debuteert als Hatchback en Combi, legt de lat in alle opzichten nóg hoger.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
project.general_error_message

Voor welke auto wilt u een offerte aanvragen?

We nemen snel contact op met een vrijblijvend aanbod.





 

Uw gegevens





 

Ik wil graag contact per:





project.general_error_message

Met welke auto wilt u een proefrit maken?

We nemen snel contact op voor een afspraak.





 

Uw gegevens





 

Ik wil graag contact per: