ID. Buzz Cargo schrijft volgend elektrisch hoofdstuk voor Wegenwacht

  • Volkswagen levert de eerste 30 exemplaren ID. Buzz Cargo aan Wegenwacht
  • Unieke turn-key inbouw voor voldoende materieel en behoud actieradius
  • Volkswagen en de Wegenwacht werken al decennia lang samen

Volkswagen is al decennialang hofleverancier van pechvoertuigen aan de ANWB Wegenwacht. Die succesvolle samenwerking krijgt nu een vervolg. De pechhulp zet dit jaar namelijk dertig exemplaren van de volledig elektrische ID. Buzz op de weg.

Vandaag presenteerde Eva-Marie Beij, directeur van de ANWB Wegenwacht, het nieuwe en volledig elektrische pechvoertuig. De Wegenwacht-editie van de ID. Buzz heeft een unieke inbouw, waarbij in nauwe samenwerking tussen de Wegenwacht en ModiForce (het in- en ombouwbedrijf van Pon) is gekozen voor lichtgewicht materialen. Ook is er een goede balans gevonden tussen het laadvermogen, een handige inrichting en een breed pakket aan gereedschappen. De ID. Buzz heeft een universeel reservewiel, meerdere accu’s en een starthulpinstallatie aan boord. Omdat een Wegenwacht ook eerste hulp moet kunnen verlenen, is de elektrische bus ook voorzien van een EHBO-koffer. In totaal komt het extra gewicht op zo’n 600 kilogram uit. Daarmee bedraagt de actieradius van de ID. Buzz naar verwachting ongeveer 250 kilometer. Optioneel kan de nieuwe ANWB-bus ook nog een zogenoemde charger aan de trekhaak meenemen, zodat de ID. Buzz stilgevallen elektrische auto’s ter plekke kan bijladen. 

Meer nieuwe elektrische Volkswagens als dienstauto

De dertig nieuwe ID. Buzz-modellen zijn niet de enige nieuwe elektrische Volkswagens die de Wegenwacht dit jaar in de vloot opneemt. De ANWB heeft ook al 110 exemplaren van de ID.4 besteld. Vorig jaar zette de pechhulpdienst al vijftig ID.4’s op de weg, waarmee de ANWB dit jaar in totaal 110 ID.4’s heeft rondrijden. Daarmee levert Volkswagen een belangrijke bijdrage aan de ANWB Wegenwacht om diens groene doelstellingen te behalen. De organisatie wil namelijk dat haar vloot in 2025 25% minder CO2 uitstoot vergeleken met 2019. Rond 2030 wil de Wegenwacht zelfs volledig emissievrij te zijn. 

Bij een groeiend elektrisch wagenpark hoort uiteraard ook een slimmere en uitgebreider laadnetwerk. Dit jaar plaatst de ANWB 150 nieuwe oplaadpunten, waarvan de helft als eerst wordt geplaatst in de pechhulpcentra in Amsterdam, Den Haag-Ypenburg en Utrecht. 

Lange samenwerking 

De samenwerking tussen Volkswagen en de ANWB Wegenwacht bestaat al bijna vijf decennia. Het begon allemaal medio jaren ‘70, toen de Wegenwacht in de eerste generatie van de Volkswagen Golf het ultieme pechvoertuig zag. Ook de tweede-, derde- en vierde-generatie Golf kregen die rol. Uniek aan de eerste twee generaties Wegenwacht-Golfs was de lichtbak op het dak, die de vorm van een driehoek met de punt naar voren had. Die vorm was het meest aerodynamisch en dat scheelde de ANWB op jaarbasis 100.000 gulden aan brandstofkosten ten opzichte van een reguliere lichtbalk. 



De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
project.general_error_message

Voor welke auto wilt u een offerte aanvragen?

We nemen snel contact op met een vrijblijvend aanbod.





 

Uw gegevens





 

Ik wil graag contact per:





project.general_error_message

Met welke auto wilt u een proefrit maken?

We nemen snel contact op voor een afspraak.





 

Uw gegevens





 

Ik wil graag contact per: