Comic Sans Dag: ŠKODA ‘test’ verfoeid lettertype

Zo zou het eruitzien als ŠKODA zijn merknaam op de SCALA in Comic Sans schrijft. Fraai is het niet, maar wel slim. Een positief geluid op Comic Sans Dag.

De eerste vrijdag van juli is Comic Sans Dag. Het kinderachtige lettertype wordt 364 dagen per jaar verfoeid en belachelijk gemaakt, maar op 5 juli 2019 mag iedereen het zonder gêne gebruiken. Het idee om Comic Sans één dag per jaar te omarmen, komt van de 3FM-dj’s Coen Swijnenberg en Sander Lantinga van de Coen en Sander Show. Zij begonnen er in 2010 mee.

Waar komt de afkeer voor het olijke lettertype eigenlijk vandaan? Het simpele antwoord: Comic Sans is een cliché geworden. Sinds de uitvinding ervan in 1994, is het zo vaak op een speelse manier gebruikt dat je het haast niet meer serieus kúnt nemen.

ŠKODA in Comic Sans

Bij de nieuwe ŠKODA SCALA staan de letters ŠKODA prominent tussen de achterlichten. Noem ons bevooroordeeld, maar in Comic Sans (zie afbeelding) zien de verchroomde letters er nog steeds behoorlijk chic uit.

Wetenschappelijk gezien zouden we alle SCALA’s met Comic Sans moeten beschrijven. Het is namelijk zo dat lettertypes die wij ervaren als lelijk en moeilijk leesbaar, onze aandacht trekken. En doordat we aandachtig naar de gekke letters kijken, begrijpen we beter wat er staat. Dat onthouden we ook nog eens langer. Kortom: met Comic Sans zou de ŠKODA SCALA binnen no-time de bekendste (en beruchtste) auto van Nederland zijn…

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.