5 concepts die bepalend zijn geweest voor SEAT’s toekomst

  • Showauto’s ‘sturen’ design toekomstige productiemodellen én mobiliteitstrends
  • Historische studiemodellen plaveiden het pad voor elektrische en connected auto’s plus de opkomst van SUV’s
  • IBE, Tribu, Bolero, Salsa Emoción en 20v20 prominente voorbeelden van trendsetters

Concept cars worden doorgaans vooral gezien als vingeroefeningen van autofabrikanten om de toekomstige designtaal van een merk te duiden. Voor designers is een studiemodel bij uitstek de gelegenheid om geheel de vrije hand te krijgen en zonder beperkingen de lijnen van de modellen van de toekomst te schetsen. Op basis van vijf historische concept cars onderstreept SEAT hoe bepalend zo’n studiemodel voor de toekomst van een merk kan zijn.

Toledo: een Olympische elektrische auto

We schrijven 1992. Terwijl de stad Barcelona zich opmaakte voor de Olympische Spelen, creëerden de engineers van SEAT hun eigen mijlpaal. Ze kregen als uitdaging mee een elektrische auto te ontwerpen die de tocht van de Olympische vlam én de marathon tijdens de Spelen moest begeleiden. Het resultaat was een elektrische Toledo die vertrouwde op een batterijpakket van 500 kg, goed voor een elektrische range van 65 kilometer. “Hoewel niet helemaal een concept car, bewees dit prototype begin jaren ’90 dat alternatieve aandrijfconcepten realiseerbaar waren,” aldus Isidre López, die verantwoordelijk is voor SEAT’s Historic Car Collection.

En er was licht

Nog zo’n bepalend studiemodel voor SEAT, specifiek op het gebied van verlichtingstechnologie, was de SEAT Bolero. Deze coupé-sedan – één van de sterren van de Autosalon van Genève in 1998 – was niet alleen voorzien van een 330 pk sterke krachtbron, maar vormde tevens de voorhoede van pionierende lichtunits. De Bolero was namelijk één van de eerste auto’s waarbij de lichtunits onafhankelijk van elkaar schuilgingen achter een transparant polycarbonaat behuizing in plaats van het gebruikelijke glas. Voortbordurend op die lichttechnologie werd de IBE in 2010 het allereerste studiemodel dat de kenmerkende koplampen van de SEAT Leon en de huidige modelreeks introduceerde.

SUV frontrunner

Momenteel heeft SEAT drie SUV’s in het programma: de Arona, Ateca en Tarraco. De eerste stappen op weg naar SEAT’s allereerste SUV werden echter al lang geleden gezet. Bijvoorbeeld met de onthulling van de Salsa Emoción in 2000, die wellicht nog neigde naar een cross-over, maar toen al een grote gelijkenis vertoonde met de huidige all-terrain modellen. In 2007 presenteerde SEAT met de Tribu conceptauto de eerste echte SUV, waarmee het merk definitief het voornemen voor een productie-SUV voor de nabije toekomst onderstreepte.

IBE: mijlpaal in merkdesign

De SEAT IBE concept car uit 2010 ontpopte zich als een heus icoon voor SEAT’s toekomstige merkdesign. Gedurfde lijnen, stijlvolle oppervlakken en LED-koplampen waren elementen die bepalend werden voor SEAT’s nieuwe design-DNA in het algemeen en specifiek voor de derde-generatie Leon. De elektrische aandrijflijn met 102 pk in de IBE vormde toen al een voorbode van de elektrificatieplannen van het Spaanse merk.

Altijd verbonden

Connectiviteit is een onmisbaar element geworden voor de mobiliteit van nu én morgen, en speelt een belangrijke rol in SEAT’s modelstrategie. Alsmaar groter wordende schermen en permanente connectiviteit via de smartphone zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Eén van de studiemodellen van SEAT was in 2015 al uitgerust met die eigenschappen. De 20v20 was een hybride CUV (Crossover Utility Vehicle) met een futuristische visie op connectiviteit. Aan de basis van deze concept car lag de Personal Drive, een klein rond apparaatje dat fungeerde als bediening van een mobiel navigatiesysteem en als afstandsbediening voor de klimaatregeling van de auto. In het interieur was de 20v20 voorzien van drie schermen, waarvan de inhoud naar wens te personaliseren was via de Personal Drive.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.