De Audi R8
Focus your power. De nieuwe Audi R8 Coupé.

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3 – die eerder deze maand debuteerde op de autoshow van Parijs – en krijgen niet alleen een sportiever design, maar ook krachtigere motoren. Ze komen begin 2019 in Europa op de markt.

De nieuwe Audi R8 Coupé is de benchmark. Met de 5,2-liter V10-krachtbron accelereert de Audi R8 V10 plus in slechts 3,2 seconden van 0 naar 100 km/h en behaalt hij een topsnelheid van 330 km/h. Dat zijn adembenemende prestaties en het aangescherpte design past daar goed bij. De Audi R8 Coupé is onmiskenbaar een bolide met race-DNA.

Aangescherpte prestaties

Aanpassingen aan het onderstel van de nieuwe Audi R8 staan garant voor nog meer stabiliteit en precisie. Bovendien is zowel de elektromechanische stuurbekrachtiging als de optionele Dynamic Steering aangescherpt voor een betere feedback. Afhankelijk van de gekozen motorisering zijn er nu drie aanvullende rijmodi beschikbaar: Dry, Wet en Snow. Dankzij het verbeterde Electronic Stabilization Control (ESC) heeft het topmodel van de Audi R8-reeks 1,5 meter minder afstand nodig om vanaf 100 km/u naar stilstand af te remmen. Wordt de remactie ingezet bij 200 km/u dan is de remafstand tot zelfs 5 meter korter.

Design: Audi Ur-quattro invloeden

Optisch is de Audi R8 Coupé eveneens scherper geworden, met een bredere en plattere Singleframe-grille, grote luchtinlaten met daarin dikke spijlen, en vlakke louvres in de motorkap die doen denken aan die van de Audi Ur-quattro. De nieuwe frontsplitter is breder geworden, net als het lage rooster aan de achterkant, dat een geheel vormt met de hoog opgetrokken diffuser. In de motorruimte schuilt het luchtfilter onder een nieuwe, driedelige afdekplaat van kunststof of koolstofvezel.

Maximale personalisatie

Er zijn – afhankelijk van de motorvariant – drie exterieurpakketten beschikbaar voor de Audi R8, waarbij vooral de afwerking van de frontsplitter, achterdiffuser en stijlelementen op de flanken verschilt. Alle Audi-ringen en -logo’s op de carrosserie zijn optioneel uit te voeren in hoogglans zwart. Twee nieuwe kleuren zijn Kemora Gray en Ascari Blue. Via het Audi exclusive-programma kunnen klanten hun R8 verregaand personaliseren, zowel van binnen als van buiten.

Exterieur

Wie een sportwagen construeert die aan strenge eisen voldoet, gaat een van de grootste uitdagingen aan die een autofabrikant kent. Het draait om technische precisie en de grenzen opzoeken van wat mogelijk is. Met de nieuwe Audi R8 Coupé hebben onze ontwikkelaars en designers een auto gecreëerd die in elk opzicht ons streven belichaamt naar absolute topkwaliteit en buitengewoon design. Het design van de Audi R8 Coupé is een duidelijk statement. De gespierde, strakke flanklijnen verwijzen naar zijn boeiende autosportafkomst. Het spannende ontwerp belooft kracht en een onweerstaanbare dynamiek. De auto maakt dit moeiteloos waar. Kom de Audi R8 bekijken bij Audi Centrum Amsterdam!

Interieur

De in carbon leverbare monoposto omlijst de cockpit en versterkt de lichte contructie van de Audi R8. De heldere vormgeving is op de bestuurder gericht, met een goede ergonomie en intuïtieve bediening. Het aan de onderzijde afgevlakte R8 multifunctionele driespaaks lederen sportstuurwiel met schakelpaddels en de sportstoelen stralen pure sportiviteit uit, net zoals al het andere in de R8. De afwerking is vanzelfsprekend van puur premium niveau.

Een en al power

Het hart van de Audi R8 is nog altijd zijn atmosferische, hoogtoerige V10, die nagenoeg identiek is aan de motor in de R8 LMS GT3 en R8 LMS GT4. De compacte krachtbron wordt gebouwd in Győr, Hongarije, en wordt beschikbaar in twee varianten: V10 en V10 performance. Hij is voorzien van een aparte radiateur die de motorolie in het dry sump-systeem op temperatuur houdt. Dit principe komt rechtstreeks uit de autosport en zorgt ervoor dat de motor heel laag in het chassis kan worden gehangen, waardoor het zwaartepunt laag blijft. De oliepomp is daarbij zo afgesteld dat de V10 altijd voldoende wordt gesmeerd, ook bij zijdelingse acceleraties van tot wel 1,5 G. Beide versies van Audi’s tiencilinder zijn uitgerust met een partikelfilter.

Vanaf 2019

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder arriveren in het eerste kwartaal van 2019 bij de Nederlandse dealers. Ze zijn vanaf begin 2019 te bestellen.

Meer weten over deze high-performance rijmachines?
Neem dan contact op met Audi Centrum Amsterdam!

Bezoek onze dealer width="28.109" height="25.861"/>