Alles over elektrisch rijden

Denkt u erover na om elektrisch te gaan rijden? En wilt u dan een Volkswagen e-up! Of liever een SEAT Mii? Op deze pagina leggen wij u alles uit over elektrisch rijden. Er zitten een aantal voordelen aan elektrisch rijden:

  • Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel
  • U heeft belastingvoordeel
  • Het is beter voor het milieu
  • U kunt uw auto thuis opladen

 

De actieradius van een elektrische auto

De actieradius van een auto, ook wel range genoemd, is de afstand die een voertuig kan afleggen zonder tussentijds van buitenaf energie toe te voegen. Hoe groot de range is, verschilt per model en merk. De elektrische Volkswagen ID.3 heeft een actieradius van wel 420 kilometer. Bij de ŜKODA CITIGOe iV ligt deze op 265 kilometer. De range wordt meestal gemeten volgens de WLTP-testsystematiek.

Een elektrische auto opladen

Een elektrische auto moet u natuurlijk opladen. In Nederland is dit geen probleem, hier staan heel veel laadpalen. Maar ook in de rest van Europa werken ze flink aan de uitbreiding van de laadinfrastructuur. Daarnaast is het mogelijk om een laadpaal thuis neer te zetten of op uw werk.

Er zijn twee soorten laders: de 50 kW laders en de 175 kW laders. Binnenkort zullen er ook nieuwe laders geïnstalleerd worden in Nederland, de 350 kW laders.

De 175 kW lader is een snellader. Deze laadt 80 procent supersnel op. Daarna neemt de laadtijd toe. Niet alle elektrische auto’s kunnen snelladen. Maar ook de auto’s die niet kunnen laden bij een snellader, kan u alsnog bij de een 175kW lader opladen. Alleen zal uw voertuig niet sneller laden dan 50 kW.  Voor de meeste modellen die wel snel kunnen laden, geldt dat de auto in slechts dertig minuten, 80 procent oplaadt.

De kosten van elektrisch rijden

Over het algemeen zijn elektrische auto’s duurder in aanschaf dan de vergelijkbare modellen op benzine of diesel. Ondanks dit prijsverschil rijdt u uiteindelijk goedkoper in een elektrische auto. Dit komt doordat de elektrische auto voordeliger is in het gebruik.

Of de prijs van elektriciteit zal stijgen ten opzichte van benzine of diesel, is moeilijk te voorspellen. Maar wanneer u een mogelijkheid heeft om uw auto op het werk of thuis op te laden, rijdt u grofweg de helft goedkoper dan wanneer u op reguliere brandstof rijdt.

Een elektrische auto heeft ook minder onderhoud nodig, omdat hij minder bewegende delen bevat. Die slijten dus minder snel. De enige uitzondering is de banden, vanwege het hoge motorkoppel en het forse gewicht van de auto moeten die juist eerder vervangen worden.

Subsidies en kortingen voor elektrisch rijden

De overheid wil elektrisch rijden stimuleren. Het streven is dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrische aandrijving hebben. Vanaf 2021 gaan de stimuleringsmaatregelen in. Nederlanders die een elektrische auto kopen, krijgen een subsidie van € 6.000,-. Dat bedrag loopt in de jaren tot 2030 af naar € 2.200,-.

Volledig elektrische auto’s zijn sowieso tot 2025 vrijgesteld van ‘belasting van personenauto’s en motorrijwielen’ bpm. Deze aanschafbelasting wordt in Nederland berekend op basis van de CO2-uitstoot aan de uitlaat. De uitstoot van elektrische auto’s is nul, waardoor u ook niets betaalt.

Een ander voordeel is de Milieu-investeringsaftrek (MIA), dit is een aftrek voor duurzame auto’s die wel kan oplopen tot 36 procent voor waterstofauto’s en 27 procent voor batterij-elektrische auto’s.

Wegenbelasting voor de elektrische auto

Moet ik met een elektrische auto wel wegenbelasting betalen? Dat ligt eraan. Auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram, zijn vrijgesteld van de wegenbelasting. Dit zijn alleen auto’s die volledig elektrisch zijn en de waterstofmodellen. Er is ook een halftarief voor auto’s met een uitstoot tussen 0 en 50 gram per CO2 per kilometer. Deze regels gelden sowieso tot 2020, maar worden zeer waarschijnlijk verlengt tot 2025.

 

Een elektrische auto leasen

Bent u er nog niet helemaal klaar voor om een elektrische auto te kopen? Natuurlijk kunt u ook een elektrische auto leasen. Voor zakelijke rijders die ook privé rijden, geldt er een aantrekkelijke bijtelling voor elektrische auto’s.

Private lease voor een elektrische auto

Private leasen is niet alleen heel voordelig, maar ook nog eens heel praktisch. Wij regelen voor u het onderhoud en de wegenbelasting, bovendien bent u meteen allrisk verzekerd. U rijdt het voertuig voor een vast maandbedrag. Zo weet u altijd waar u aan toe bent.

 

Bijtelling van een elektrische auto

Zakelijke rijders profiteren van een zeer aantrekkelijk bijtellingstarief, wanneer u de auto ook voor privédoeleinden gebruikt. De kosten voor privégebruik van de zakenauto worden zo aanzienlijk verlaagd. In plaats van de reguliere bijtelling van 22 procent, geldt voor elektrische auto’s een tarief van slechts 4 procent. De bijtelling wordt bij registratie altijd voor de eerste vijf jaar vastgelegd, dus mochten de regels veranderen, dan zit u de eerste vijf jaar alsnog goed. Wel belangrijk om te weten is dat de 4 procent alleen geldt over de eerste € 50.000,- van de consumentenprijs. Daarna betaalt u de reguliere bijtelling van 22 procent.

Elektrisch rijden – de modellen

Elektrische auto’s zijn er tegenwoordig in alle maten en modellen. In 2019 en 2020 komen er ook een aantal nieuwe kleine modellen op de markt. Wij lichten er vier voor u uit.

  • Volkswagen e-up!
  • Volkswagen ID.3
  • SEAT Mii electric
  • ŜKODA CITIGOe iV

Kleine elektrische auto’s

Volkswagen e-up!
De Volkswagen e-up! Komt in 2020 met een nieuw model. De e-up! is een compacte, kleurrijke auto en ook nog eens volledig elektrisch. Met de Volkswagen e-up! rijdt u zo van Amsterdam naar Brussel op één lading. De e-up! is geschikt voor uw dagelijkse woon-werkverkeer, maar ook voor weekendjes weg.

Verwacht: eerste kwartaal 2020
Prijs:
nog niet bekend
Actieradius:
250 kilometer
Oplaadtijd: 80% bij een snellader in 1 uur
Stekker: CCS
Bijtelling: 4%
Voordeel: geen BPM en wegenbelasting
Leaseprijs: nog niet bekend

Volkswagen ID.3
De Volkswagen ID.3 is de nieuwste volledig elektrische auto van Volkswagen. Naar verwachting komt deze auto uit in de tweede helft van 2020. De ID.3 combineert de laatste innovaties met een betrouwbaar karakter, luxe design en een grote actieradius. Het model is een echte Volkswagen: gemaakt voor iedereen.

Verwacht: derde kwartaal 2020
Prijs:
indicatie van de prijs € 40.000,-
Actieradius:
420 kilometer
Oplaadtijd: niet bekend
Stekker: CCS
Bijtelling: 4%
Voordeel: geen BPM en wegenbelasting
Leaseprijs: nog niet bekend

SEAT Mii electric
De SEAT Mii electric is de eerste honderd procent elektrische auto van SEAT. De kleurrijke en compacte auto is verrassend ruim van binnen. De SEAT Mii electric heeft hetzelfde karakter als zijn niet elektrische broertje en accelereert bijzonder snel. De SEAT Mii electric komt in het eerste kwartaal van 2020 op de markt.

Verwacht: eerste kwartaal 2020
Prijs:
nog niet bekend
Actieradius:
260 kilometer
Oplaadtijd: 80% bij een snellader in 1 uur
Stekker: Type 2
Bijtelling:
4% voor zakelijke rijders
Voordeel: geen BPM en wegenbelasting
Leaseprijs: nog niet bekend

ŜKODA CITIGOe iV
De ŜKODA CITIGOe iV is een compacte stadsauto en heeft verrassend veel ruimte. De ŠKODA CITIGOe iV is 100 procent elektrisch. De CITIGOe iV geeft gegarandeerd veel rijplezier, heeft een aantrekkelijk uiterlijk, draagt bij aan een beter milieu en heeft een snelle laadtijd. De ŜKODA CITIGOe iV komt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 op de markt.

Verwacht: eerste kwartaal 2020
Prijs:
nog niet bekend
Actieradius:
260 kilometer
Oplaadtijd: 80% bij een snellader in 1 uur
Stekker: CCS
Bijtelling: 4% zakelijke rijders
Voordeel: geen BPM en wegenbelasting
Leaseprijs: nog niet bekend

Huidige volledig elektrische modellen

Volkswagen e-Golf

Maak kennis met de e-Golf. De 100% elektrische auto die u verder brengt. Met een actieradius van maximaal 230 kilometer, bent u namelijk niet meer gebonden aan de stedelijke ritten. Daarnaast profiteert u van de lage bijtelling van slechts 4%. Om elke kilometer nog leuker te maken, is de e-Golf standaard al zeer rijk uitgerust.


Prijs:
vanaf € 34.295,-
Actieradius:
230 kilometer
Oplaadtijd: 80% bij een snellader in 45 minuten
Bijtelling: 4% zakelijke rijders, vanaf € 42,- p.m.
Voordeel: geen BPM en wegenbelasting
Leaseprijs: Vanaf € 419,- (o.b.v. 48 mnd / 10.000 km)

Audi e-tron

Audi heeft zijn eerste 100 procent elektrische auto op de markt gebracht. De Audi e-tron is niet alleen elektrisch, maar ook sportief en net zo veelzijdig inzetbaar als een auto met een brandstofmotor. Of u nu door de stad rijdt of een roadtrip maakt met vrienden, de e-tron brengt u overal naartoe. De twee elektromotoren en elektrische vierwielaandrijving van de Audi e-tron zorgen voor gedenkwaardige momenten en eindeloos rijplezier.

Prijs: Vanaf € 71.900,-
Actieradius:
> 400 km
Oplaadtijd: 80% bij een snellader in 30 minuten
Bijtelling: 4% zakelijke rijders, vanaf € 302,- p.m.
Voordeel: geen BPM en wegenbelasting
Leaseprijs: vanaf € 1.055,- (o.b.v. 48 mnd / 20.000 km)

Volkswagen Bedrijfswagens e-Crafter

De Volkswagen e-Crafter is 100% elektrisch en perfect voor stedelijk gebruik. Met een actieradius van 173 kilometer* is de e-Crafter bij uitstek geschikt voor ‘last mile-leveringen’. Ook voor andere toepassingen in de stad zoals een mobiele werkplaats is de e-Crafter ideaal.

Prijs: Vanaf € 70.205,-
Actieradius:
173  km
Oplaadtijd: 80% bij een snellader in 45 minuten
Bijtelling: 4% zakelijke rijders, vanaf € 205,- p.m.
Voordeel: geen BPM en wegenbelasting
Leaseprijs: vanaf € 834,- (o.b.v. 60 mnd / 10.000 km)